T'ajudo?

24/12/18

Navarra amb nens - tardor

Afegeixo al títol tardor perquè hi ha moltes coses que no vam poder visitar perquè al novembre estava tancat, com pot ser Sendaviva i Kakueta ( els dos tancaven el 4 de novembre) però queden pendents per la propera visita.

També ens va quedar pendent les Bardenas Reales  i la Selva de Irati perquè vam agafar mal temps.

La Selva de Irati em sap greu no haver-la vist perquè a la tardor és quan més bonica està i si tornem a Navarra m'imagino que anirem en una altra època per veure les coses que ens van quedar pendents, però qui sap.

Des d'on vivim nosaltres tampoc ho tenim tant lluny, és per això que sortint pel matí ens va donar temps d'anar fent parades, entre elles Jaca, que ara a la tardor estava esplèndida.

També vam fer una parada al Embalse de Yesa on hi ha unes Termes les quals només es poden disfrutar unes setmanes a l'any, quan baixa l'aigua del pantà. Quan tornen les pluges es torna a cobrir d'aigua.

Nosaltres tot i anar a finals de Novembre encara hi havia molta aigua i no el vam poder disfrutar però si quan hi passeu coincideix en que hi ha poca aigua us aconsello que hi feu una parada.
L'aigua és sulfurosa i surt a 42°C. Quan hi vam estar sortien bombolles de l'aigua i és l'aigua que brollava. Molt interessant.
Ho teniu molt ben explicat aquí

Després de dinar ens va donar temps abans d'anar a l'apartament, a la Foz de Lumbier i vam fer bé perquè al dia següent va diluviar i no ho haguéssim disfrutat tant.

S'ha de pagar el pàrquing però hi ha wc, font per omplir les cantimplores, àrea de picnic i et donen un mapa i explicacions de la Foz.

A part de que les vistes són extraordinàries, hi ha un altre al.licient si aneu amb nens. I és que hi ha molts i molts voltors volant per sobre vostre i volen molt a prop.

Un altre al.licient per anar amb nens és que travessareu dos túnels, el primer de 167 metres i l'altre de 206 metres.

Si porteu llanternes millor perquè els nens s'ho passaran d'allò més bé fent d'exploradors i buscant coves i forats dins del túnel. A més, el segon túnel queda bastant fosc i s'agraeix dur una llanterna.

Nosaltres vam fer el recorregut curt ( 2,6 km ) perquè ens van dir que el llarg tampoc veies massa cosa més i com que haviem d'anar a l'apartament ja ens anava bé.

Un cop arribes al segon túnel a mà dreta veureu un camí. Aquest porta al Pont del Diable.

El camí no és que sigui perillòs però si aneu amb nens aneu en compte sobretot si ha plogut perquè el terra rellisca una mica.

Ho teniu molt ben explicat aquí

Fins i tot ens va donar temps d'anar al Mirador de Iso per veure les vistes de la Foz de Arbayun però com que ja es ponia el sol les fotos han sortit una mica fosques però tot i així ens va encantar.

Per arribar al mirador, no cal ni caminar, s'hi arriba en cotxe per la carretera NA-178 que va de Lumbier fins a Ezcároz i estar atents per no passar per alt la senyalització del mirador.

Trobareu un parking i a unes passes tindreu el balcó sobre el riu Salazar i podreu disfrutar de les vistes.

Al dia següent teniem pensat visitar la Selva de Irati però donàvem mal temps i com que haviem quedat amb una amiga que tinc a Navarra ens va recomanar visitar les coves de Mendukilo i així ho vam fer. Per cert, millor reservar la visita abans.

Vam quedar a Lekumberri a una Kantina, que es troba davant l'oficina de Turisme.

Llàstima que feia mal temps i que no havia vist informació d'aquest lloc perquè té molt bona pinta.

A part, de que dins la Kantina tenen un petit racó de joguines pels nens.
També he vist que pots llogar bicicletes per fer la via verda de Plazaola. Aquí ho trobareu molt ben explicat per si us animeu a fer-la.

Quan vam arribar a les coves estava plovent però cap problema, ja que dins la cova no hi plou però ens van fer esperar una estona fora fins que el grup anterior acabava la visita.

Nosaltres ja haviem reservat però us podeu arriscar i comprar les entrades 15 minuts abans de la visita.
Abans de la visita anireu a la casa d'acollida on us faran veure un documental de 15 minuts.

No es pot fer picnic a l'entorn (zona LIC: Lloc d' Interés Comunitari).
La visita a la cova dura 60 minuts i la temperatura és de 8 a 9 ºC (a tenir en compte si aneu a l'estiu, a l'hivern o tardor ja anireu abrigats)
Ens  van explicar que antigament havia estat utilitzat com a estable i actualment s'han acondicionat amb una il.luminació dinàmica i un sistema multimèdia.

També ens van informar que si voleu descobrir la Sala del Guerrero, la més gran i misteriosa també es pot fer amb nens majors de 12 anys. Visita apta per a valents i aventurers, ja que no té ni iluminació ni infrastructures. M'encantaria viure aquesta experiència!

La darrera sala (la Morada del Dragón) és impressionant i durant la visita s'apaguen els llums i s'ha de fer silenci per sentir les entranyes de la terra. Em va encantar.

Com que duiem les llanternes de la visita a la Foz de Lumbier ens van anar bé per a que els nens fessin d'exploradors a la cova i així fer-ho més emocionant.

Després teniem pensat anar a veure el Santuari de San miguel de Aralar on se suposa que hi ha unes magnífiques vistes però en la següent foto veureu les vistes que nosaltres vam veure:

Les portes del santuari estan sempre obertes per acollir als peregrins i visitants però ni això vam veure.

Tot i així pujant amb el cotxe la zona tenia molt bona pinta però com més amunt pujàvem més boira hi havia. Vam dinar al restaurant que hi ha dalt. Teniu 3 opcions: dur el vostre menjar i dinar a una sala on hi ha un foc a terra, dinar al bar tipo pintxos o bocates o dinar al restaurant. Nosaltres vam triar l'opció restaurant, però ho vaig trobar car.

Dos de les tardes de la nostra estada a Navarra, com que es feia fosc aviat i ja no podiem fer excursions, vam anar a Pamplona a donar una volta i fer uns pintxos per berenar.

És una ciutat molt amena de passejar i perdre's pels seus carrers. Ideal per a una tarda d'hivern.

I per fi va arribar el dia de visitar el Nacedero del Urederra. Li tenia moltes ganes a aquest lloc. Havia vist tantes fotos que em feia por decepcionar-me perquè li havia posat el llistó molt alt. Però us puc assegurar que val molt la pena. A més vam tenir molta sort, ja que ens va fer un dia de sol.

Això si, crec que moltes de les fotos que havia vist han estat una mica retocades perquè jo m'esperava un color blau turquesa molt més pujat però tot i així el lloc és idílic. No podia parar de fer fotos.

S'ha de reservar entrada. Aquí teniu l'enllaç. És important que us llegiu les normes, entre elles, que si no podeu anar per algún motiu anul.leu o modifiqueu la reserva, ja que si no, no podreu tornar a reservar durant un any.

També tingueu en compte que heu d'anular o modificar abans de les 12h.
Hi ha moltes altres normes, us aconsello que us les llegiu abans.

Es pot fer perfectament amb nens que ja estan acostumats a caminar. Trigareu les dos hores i mitja d'anar i tornar o més depenent de les parades. ( 5,3 km d'anar i tornar).

A part de la darrera pujada la resta es bastant planet.
Això si, porteu calçat impermeable sobretot si el dia abans ha plogut (com ens va passar a nosaltres) ja que hi ha zones amb molt de fang. Quan vam acabar teniem les sabates i pantalons plens de fang.

Nosaltres haviem portat bocates per esmorzar i dinar però després del tute ens venia de gust un plat a taula i a Baquedano mateix, el restaurant que trobeu abans de començar l'excursió, fan un menú per 12 euros que està força bé i pels nens ens van cobrar mig menú a cada un.

Ens quedaven 2 hores de llum ( perquè al Novembre a les 18h ja és fosc) i vam decidir anar al mirador de Laskua. Un altre encert i totalment recomanable.

Es pot fer perfectament amb nens només vigilant un cop a dalt que no s'apropin massa a la punta. Un cop dalt les vistes són fantàstiques.

Abans d'arribar trobareu un petit tram on s'ha d'escalar una mica.

jaca-navarra-olite-foz-de-lumbier-arbayun-nacedero-urrederra-mendukilo-nens-niñosjaca-navarra-olite-foz-de-lumbier-arbayun-nacedero-urrederra-mendukilo-nens-niños

Per accedir al mirador us haureu d'apropar al poble de Eraul

Aparqueu el cotxe i just davant del rentador seguiu el camí que trobareu. Veureu una porta de ferro que haureu d'obrir i seguir els indicadors, no té pèrdua.

Un cop dalt, si us hi fixeu bé, hi ha alguns fòssils marcats.

El següent dia va sortir malament. Donaven pluja però ens vam arriscar i vam anar igualment a la Selva de Irati. Li tenia moltes ganes i més ara a la tardor. Tenía planejat tot el que havíem de veure però no va poder ser.

Estava diluviant i tot i així vam donar una volta de Ochagavía per veure si parava. Vam parar a una carnicería i el dependent ens va aconsellar no anar-hi perquè no ho gaudiriem. A més començava a nevar.

Per tant, em vaig quedar sense Selva de Irati, sense Cova de Arpea, sense cascada del Cubo i sense Embalse de Irabia. Una altra vegada serà.

Però no ens voliem quedar sense visitar res i vam decidir anar a veure el castell de Olite. Quedava lluny però algo haviem de fer.

També hi plovia però vam anar a dinar primer. Vam dinar a un restaurant força bé i abundant i després a veure el castell. Havia deixat de ploure.

Olite va ser declarat Conjunt Històric i Artístic degut al seu variat patrimoni i recintes enmurallats romans i medievals.

Haureu d'aparcar el cotxe fora la muralla romana ja que l'interior està restringit als residents.

M'havien comentat que hi ha visites teatralitzades de 45 minuts de duració dirigida especialment als nens ( de 3 a 8 anys), però només les fan en dies concrets i no era el nostre cas per tant la petita de la casa va decidir ser ella l'anfitriona del castell i fent veure que el castell era seu ens va anar ensenyant tots els racons, va ser molt divertit.

De totes maneres si decidiu visitar-ho per lliure, a l'entrada et donen un fulletó  per guiar-te i només haureu d'anar seguint les numeracions que trobareu a totes les parets.

També teniu l'opció de fer la visita guiada. Tota la informació la trobareu a Guiarte Navarra.

Per acabar la visita, us recomano entrar al Parador de Turisme que hi ha just al costat.

Un cop acabada la visita vam tornar a l'apartament i engegar el foc.
Fa una mica de " ràbia" que després d'estar planejant una ruta no la puguis fer, però bé, també té la seva gràcia improvitzar sobre la marxa i pendres'ho d'una manera positiva. A les penes, alegries.

Altres pendents de veure:

L'apartament que vam triar, tot i estar bastant allunyat i vam estar molt a gust.
El vam agafar a través d'Airbnb. Era la nostra primera experiència i va ser fantàstica.
L'anfitrió molt amable amb una casa molt acollidora i llar de foc, una terrassa amb unes fantàstiques vistes... Si voleu saber on ens vam allotjar m'ho podeu preguntar.

Si els continguts del blog t'agraden i tens previst comprar a Amazon, fes la compra a través de l'icona que et deixo a sota. A tu et costarà el mateix i a mi em donaran una petita comissió que em servirà per seguir mantenint el bloc. Gràcies.